کتاب راهنمای واحدهای تربیت و یادگیری ایران مقتدر ویژه دوره دوم ابتدایی به بیان چیستی، چرایی و چگونگی اجرای واحد ایران مقتدر میپردازد.
در پایان فصل پنجم منابع و رسانه های مناسب و مقوم واحد به شرح زیر ارائه شده است:
1-رویکرد امنیتی و نظامی در مدارس روسیه
آموزش مهارت کار با سلاح به دانشآموزان در مدارس روسیه
2- درسهایی که از مدارس ابتدایی ژاپن میتوان آموخت
سه مفهوم اساسی در نظام آموزشی ژاپند تأکید بر زندگی اجتماعی و معنای گروه به جای فرد، تأکید بر معانی ملموس به جای معانی انتزاعی و تأکید بر استقلال دانش آموزان در فرایند یادگیری. ژاپنیها برای انتقال این مفاهیم، الزامات مهمی نظیر مزرعه (برای کاشت محصولات لازم برای ناهار مدارس توسط خود دانش آموزان)، آشپزخانه و …. را در معماری مدارس خود پیشبینی کردهاند.
3- رویکرد فرهنگی در مدارس چین
چینیها در مدارس خود برای فرهنگ سازی فیلمی را نمایش میدهند که تفاوت علم آموختن را با تلف کردن وقت در فضای مجازی و غرق شدن در گوشی تلفن همراه نشان میدهد.
4- رویکرد تربیتی آموزشی جامع در مدارس ایران
بر اساس این رویکرد، تمام برنامههای آموزشی باید بهگونهای طراحی شوند که علاوه بر تقویت توانمندیهای علمی، مهارتی، و اجتماعی دانشآموزان، زمینههای رشد معنوی، اخلاقی، و بصیرتافزایی را نیز فراهم کنند.
5- رویداد دانشآموزی «افتخار به اقتدار ایرانی»
دانش آموزان در این رویداد با روش های مختلف نسبت به رژیم اشغالگر قدس ابراز انزجار کردند.
دبیرستان دوره اول دخترانه معلم
6- مقالۀ «مدرسه دوستداشتني، پشتوانۀ اقتدار ملي»
“مدرسه دوست داشتنی، پشتوانۀ اقتدار ملی” نوشته بهرام افشاري، مديرپژوهش سراي دانش آموزي شهيد حجتي اصفهان است. این مقاله را میتوانید از اینجا دانلود و مطالعه کنید.