مراد از هویت، گرانیگاه و رسالت هر دوره تحصیلی، نقاط کانونی مورد تاکید از غایات و مقاصد تربیتی و آموزشی است که تمایز بخش آن دوره با سایر دورههای تحصیلی بوده، ضمن توجه به یکپارچگی و وحدت رویکردی کلیت دوره 12 ساله تحصیلی، اولویتها و جهتگیریهای خاص هر دوره را متناسب با ویژگیها و سطح رشد متربیان خود مورد تأکید و اهتمام قرار میدهد؛ که در ظلّ مبانی نظری و یافتههای معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد شبکه ای، اشتدادی و استمراری تعریف شده، خاستگاه اهداف و محتوای تربیتی و آموزشی و شاخصهای کلان شایستگیهای مورد انتظار از دانشآموزان هر دوره را تعیین میکند.
جدول زیر هویت، گرانیگاه و رسالت هر دوره تحصیلی را نشان می دهد: