مدیریت و راهبری مدرسه

یکی از ارکان مهم در حسن اجرای الگوی تربیت کوثری، نظام مدرسه‌داری است. مدرسه تنها ساختار فیزیکی محیط برای فرایند تربیت نیست؛ بلکه ترکیبی نظام‌مند از فضا، مکان، جوّ و روابط اجتماعی، تربیتی، مشاوره ای و فرهنگی میان عوامل حاضر در آن است که بستر اجرای صحیح فعالیت‌ها و برنامه‌ها می‌باشد. مدرسه موفق و پیش‌گام تحول، مدرسه‌ای است که اثربخشی مؤثری در تکوین و تعالی هویت و رشد همه‌جانبه و تمام ساحتی متربیان خویش داشته باشد.

مدرسه در تربیت تحولی، محیطی باکیفیت، جذاب، برانگیزاننده و دارای جوّ صمیمی، اخوت، مساعدت، همکاری، نوع دوستی با مشارکت فعال دانش آموزان و خانواده های آنان و دارای تشکیلات و ساختاری مناسب، پویا و “هویت دار” است، به‌گونه‌ای که با اجرای برنامه‌های تربیتی و آموزشی متنوع و مناسب، تحقق مدرسه زندگی را فراهم سازد.

هرچند تیم معلم – مربی در ابتدایی و راهبر تربیتی و آموزشی کلاس در متوسطه، عهده‌دار اصلی برنامه‌ریزی درسی و تربیتی دانش آموزان در محیط ها و فضاهای متنوع تربیت و یادگیری است، ولی مدیریت مدرسه وظیفه دارد اولاً بخشی از واحدهای جدید در محیط مدرسه و مشترک بین چند کلاس را راهبری نماید و ثانیاً هدایت، کمک و تسهیلگری، حمایت و پشتیبانی، و نظارت مثبت و مؤثر را برای اجرای این الگو معمول دارد.

در این الگو، محیط کالبدی درون مدرسه مانند فضاهای فیزیکی داخل کلاس، راهروها، حیاط مدرسه و سایر مکان‌های فیزیکی مدرسه مانند نمازخانه، فضای ورزشی، کارگاه، کتابخانه، آزمایشگاه و… می‌بایست متناسب با واحدهای تربیت و یادگیری جدید به‌تدریج بازطراحی و نوسازی شود. اجرای بهینه این برنامه نیاز به یک طراحی جدید در ساختار و فضای کالبدی مدرسه را ایجاب می‌کند.

مدیریت و راهبری مدرسه ضمن اینکه در جهت دستیابی به دانش و مهارت و حد قابلی از فرزانگی در راستای تعلیم‌وتربیت رسمی و عمومی دانش‌آموزان تلاش می‌نماید، با رویکردی تربیتی، خلاق و ولایت‌مدار،کنشگری فعال دانش‌آموزان را در دوره دوم متوسطه نظری جهت سوق‌دادن به سمت تحصیل در دانشگاه‌های برتر و تشکل‌های کار و تولید، علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و حلقه‌های میانی تمدن‌ساز ارتقا دهد.

ویدیوها

پادپخش‌ها

کتاب ها

تصاویر

اخبار

نشست تبیین الگوی تربیت کوثری با محوریت دوره اول ابتدایی با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم ریاست کارگروه طراحی الگوی تربیت کوثری، مرتضی فاطمی نژاد قائم مقام سازمان مدارس الگوی صالح، سید امیر رَوَن دبیر کارگروه و دیگر اعضا در جمع راهنمایان تربیت و یادگیری در تاریخ 15 دی 1401 در تهران برگزار شد.
در نخستین روز، رئوس و کلیات الگوی تربیت کوثری،  هویت ، گرانیگاه و رسالت دوره دوم متوسطه ، اهداف و شایستگی های مورد انتظار دوره دوم متوسطه و محیط‌ها و فضاهای تربیت و یادگیری مورد بررسی قرار گرفت.

رویدادها