زمان تربیت و یادگیری

زمان برنامه درسی و تربیتی این الگو محدود به سال تحصیلی رسمی نیست و سه ماه تابستان و پنج‌شنبه‌های هر هفته را نیز در بر می گیرد و ساعت شروع و خاتمه مدرسه متناسب با شرایط اقلیمی و مکان مدرسه قابل انعطاف است.

 زمان‌بندی و توزیع برنامه درسی و تربیتی لزوماً به‌صورت برنامه سالانه و مستمر نخواهد بود. برخی از واحدهای تربیتی و آموزشی به شکل سالیانه و برخی از واحدها به‌صورت تجمیعی یا ترکیبی به‌صورت ماهانه و یا فصلی به اجرا در می‌آید.

تسری شیوه‌های  فضاهای متنوع به ویژه “کلاس آزاد” (مانند گفت و گو، مطالعه، برپایی نمایشگاه، فلسفیدن و …) و استفاده از آن در زمان کلاس‌های رسمی می‌تواند کیفیت یادگیری محتواهای کتاب‌درسی را ارتقا دهد.

 هر دانش آموز باید بتواند حداقل در یک مهارت شغلی، یک رشته هنری و یک رشته ورزشی بنابر اقتضائات و علاقه خود و بهره برداری از ظرفیت هنرستان ها، مراکز فرهنگی، ورزشی، هنری، خدماتی، صنعتی، مذهبی، اقتصادی، تولیدی محلی؛ تجربه و آمادگی لازم را در پایان دوره اول متوسطه بدست آورد؛ بطوریکه در ادامه بتواند در پایان دوره دوم متوسطه نظری به صلاحیت کافی و دریافت گواهینامه رسمی در آن مهارت و رشته ها نائل آید.

در اجرای این برنامه، زمان تربیت و یادگیری هریک از دوره های تحصیلی به تفکیک ارائه می گردد. شایان ذکر است به‌منظور حسن اجرای این برنامه و تنوع‌بخشی به محیط‌ها و فضاهای تربیت و یادگیری در هر یک از دوره های تحصیلی، نمونه ای تدوین و پیشنهاد شده است:[1].

در برنامه درسی و تربیتی تحولی، زمانی که متربیان در مدرسه حضور دارند، به این معنا نیست که از شروع تا پایان باید در سر کلاس و پشت میز و نیمکت بنشینند. ممکن است که در این مدت، متربیان در 4 زنگ  فقط در کلاس منضبط شرکت کنند و بقیه‌اش در کلاس آزاد و سایر فضاها و محیط های متنوع تربیت و یادگیری مشغول باشند. برای مثال یک‌ گروهی از آنها ممکن است به تماشای فیلم و یا عده ای بازی و یا ورزش کنند و یا با معلمان گفتگو کنند و یا مطالعه در کتابخانه، مباحث فلسفی و … شرکت نمایند.

ویدیوها

پادپخش‌ها

کتاب ها

تصاویر

اخبار

نشست تبیین الگوی تربیت کوثری با محوریت دوره اول ابتدایی با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم ریاست کارگروه طراحی الگوی تربیت کوثری، مرتضی فاطمی نژاد قائم مقام سازمان مدارس الگوی صالح، سید امیر رَوَن دبیر کارگروه و دیگر اعضا در جمع راهنمایان تربیت و یادگیری در تاریخ 15 دی 1401 در تهران برگزار شد.
در نخستین روز، رئوس و کلیات الگوی تربیت کوثری،  هویت ، گرانیگاه و رسالت دوره دوم متوسطه ، اهداف و شایستگی های مورد انتظار دوره دوم متوسطه و محیط‌ها و فضاهای تربیت و یادگیری مورد بررسی قرار گرفت.

رویدادها